30 Gener — 2025
Claustres institucionals, una oportunitat per reflexionar junts sobre el futur de l’educació i l’escola
#CreantEscola

Article de Lutxi Almodóvar

Directora General de la Fundació Collserola

Després de les vacances de Nadal, tot l’equip de professionals de les tres escoles va participar en els Claustres Institucionals que vam organitzar, a Barcelona i a Bellaterra, amb l’objectiu de reflexionar conjuntament sobre els reptes i les oportunitats que afrontem en un moment en què l’educació és al centre del debat públic.

Les múltiples veus que hem escoltat darrerament al voltant del nou Decret de Batxillerat, o d’altres qüestions clau del sistema educatiu, ens interpel·len com a docents i ens conviden a revisar i qüestionar de forma continuada els nostres enfocaments pedagògics. El debat sobre l’ús de les pantalles a les aules, la irrupció de la intel·ligència artificial en els processos d’ensenyament-aprenentatge o les dades sobre els resultats educatius posen de manifest la necessitat d’adaptar les nostres estratègies per seguir garantint una educació de qualitat. Davant d’aquests reptes, més que mai, cal escolta activa, reflexió crítica i acció compartida per seguir avançant cap a un model educatiu que respongui tant a les necessitats de l’alumnat com a les de la societat actual.

Més enllà dels continguts concrets abordats, aquest Claustre va ser una gran oportunitat per reunir-nos tots els professionals que treballem a les escoles i compartir experiències, visions i inquietuds. L’educació és una tasca col·lectiva que requereix d’un compromís compartit, i espais com aquest ens permeten fer comunitat, reforçar la nostra identitat com a institució i avançar junts cap a una escola cada vegada més preparada per acompanyar el nostre alumnat en el seu aprenentatge i desenvolupament.

Les reflexions i les conclusions d’aquest Claustre no es queden en una trobada puntual sinó que determinen el full de ruta de l’escola. Els propòsits que en sorgeixen contribueixen directament a la millora contínua del nostre projecte curricular i a la presa de decisions fonamentades, sempre amb la mirada posada en el benestar i l’èxit educatiu de l’alumnat.

A les nostres escoles, creiem fermament que només des del diàleg, el treball en equip i la formació contínua es pot donar resposta als desafiaments de l’educació actual. Espais de reflexió col·lectiva com aquests ens permeten compartir experiències, generar noves idees i enfortir el projecte educatiu. Ens reafirmen, un cop més, en el valor de comptar amb un equip de professionals compromesos amb l’educació i l’acompanyament de l’alumnat.